Kursus: Praktisk tilgang til fysiske og digitale arkiver

Afholdes d. 6. oktober 2022 i København

Arkiver sikrer effektiv og systematiseret adgang til information og records. Velopbyggede og veldreve fysiske og digitale arkiver, er værdifulde ressourcer, der både kan optimere arbejdsprocesser, understøtte forretningen, skabe fundamentet for compliance, udvikling og innovation, samt dokumentere historien.

Men til trods for, at arkiver er nødvendige, er de ofte vanskelige og uoverskuelige at få overblik over og drifte – og ikke uden grund. For der kan være mange spørgsmål og problemstillinger forbundet med arkiver:

  • Hvad gør man, hvis man har fået overdraget ansvaret for at styre et arkiv?
  • Hvordan danner man sig et overblik over indhold i fysiske og digitale arkiver?
  • Hvad skal man være opmærksom på, hvis et arkiv skal digitaliseres og scannes?
  • Hvad skal stiller man op med digitale records?
  • Hvordan systematiseres og registreres records mest effektivt?
  • Hvordan vælger man en arkivdatabase?

Formålet med kurset er at give deltagerne konkret viden om opbyggelsen og driften af fysiske og digitale arkiver, samt introducere praktiske redskaber, der kan anvendes til at løse ovennævnte opgaver. Dertil kan kursets hjælpe med at give den nødvendige viden til at prioritere det fremadrettede arbejde.

Information om kurset

Målgruppe

Alle, der har brug for indsigt i fysiske og digitale arkiver, og ønsker praktiske værktøjer til at komme i gang med arbejdet.

Underviser og kursusleder

Henrik Rønnow, historiker og arkivkonsulent hos Scandinavian Information Audit. 

Henrik har mange års erfaring med fysiske og digitale arkiver i både offentlige og private virksomheder og gennem sit arbejde hos Scandinavian Information Audit.

Praktiske oplysninger

  • Kurset afholdes fysisk i København d. 6. oktober 2022 kl. 9.00 – 16.00.
  • Pris for deltagelse: DKK 4.000,00 (ekskl. moms). Prisen omfatter deltagelse og kursusmateriale. Der er 15% rabat ved samtidig tilmelding af mindst 3 personer fra samme virksomhed.
  • For yderligere information, send venligst en mail til Marianne Krogh mk@information-audit.dk eller kontakt os på telefon (+45) 7023 1404

Betingelser

  • Tilmelding er bindende, men hvis du er forhindret i at komme, kan din plads frit overdrages til en kollega.
  • Scandinavian Information Audit forbeholder sig retten til at aflyse kurser og seminarer, hvis sygdom eller andre uforudsete begivenheder opstår. Ved aflysninger refunderer vi den fulde deltagerpris. Vi vil i sådanne tilfælde, i dialog med de tilmeldte, forsøge at finde alternativer til det aflyste kursus eller seminar. Vi tillader os desuden at udskyde et kursus på baggrund af for få tilmeldte.
Program

Session 1: Introduktion

  • Hvorfor har vi arkiver?
  • Hvilke typer af arkiver findes der?
  • Hvad kan arkiver bruges til?

Session 2: Opbygning og drift af fysiske arkiver

  • Lokaler og indretning
  • Sikkerhed og adgang
  • Registrering
  • Opbevaring
  • Daglig og løbende drift.

Session 3: Opbygning og drift af digitale arkiver

  • Struktur
  • Sikkerhed og adgang
  • Registrering
  • Filtyper og -formater
  • Lagring
  • Migrering og konvertering
  • Daglig og løbende drift.

Session 4: Vurdering af ricisi

  • Værktøjer til risikoanalyse.

Session 5: Governance

  • Procedurer og politikker – f.eks. til indsamling, registrering, brug, sikkerhed og beredskab.

Session 6: Digitalisering og scanning

  • Formål for digitalisering
  • Arbejdsgange til scanning.

Session 7: IT-systemer

  • Valg af arkivdatabaser
  • Beslægtet software.
Tilmelding

Hvis formularen ikke virker, kan du skrive direkte til: mk@information-audit.dk